wtorek, 11 czerwca 2013

Bubinka mówi

Dziś Bubinka kończy 17 miesięcy. W ostatnich tygodniach rozwija się w mowie. Rozumie coraz więcej, mówi coraz więcej i coraz wyraźniej. Oto słowa, które zna, czyli mówi i rozumie ich znaczenie:

Buba lub Bubu (tak się przedstawia)
mama Ania
tata Ommm (tata Szymon)
baba
dziadzia lub dada
tota Paala (ciocia Paulina)
tota Ola
Miau (Michał)
nie (lub po naszymu: niy)
tak (ostatnio nauczyła się też kiwać głową na tak)
opa (mówi kiedy chce na ręce)
tu
tam 
nie ma
jeś (jest)
oko
niuu (nos)
buja (w zależności od kontekstu: buzia lub burza)
jęka (ręka)
pupa
muja (mucha, ostatnio bardzo się boi much)
pa pa (macha pa pa)
siema (umie przybić piątkę i zrobić żółwika)
lala
miś
kuuka (kulka) 
mmmm (serduszko, za sprawą pachnącego serduszka MayLily)
minimini (mówi kiedy chce, żeby jej puścić bajkę w TV)
lampa
picie lub pić
mniam mniaaam! (entuzjastyczny okrzyk oznaczający jedzenie)
ćsićsi (cycy, wiadomo)
babka
siku (mówi kiedy mama robi siku, sama jeszcze nie woła)
miju miju (oznacza mycie się)
au
am (amen)
 
i dźwiękonaśladowcze:

haaaaaa lub aaaaaa (wymawiane na wysokich tonach: kotek)
hau hau (piesek)
mmmmm (krowa)
be be be lub bi bi bi (baranek)
me me lub mi mi (koza)
ko ko ko (kura)
pi pi pi (myszka lub mały ptaszek)
gień gień (gęś)
ta ta ta (kaczka, do tego rusza rączkami jak do znanej piosenki)
hu hu hu (małpa lub sowa)
a-a (osiołek)
cik cik (kic kic, zajączek)
brum brum (samochód)
titak (zegar)
huśt huśt (huśtawka)
bam (mówi kiedy coś spadnie lub kiedy sama się przewróci)
puk puk (i puka) 
hajo (halo, telefon, przystawia sobie telefon do ucha)

Pewnie jeszcze czegoś zapomniałam. Dużo potrafi też powtórzyć, choć nie zna jeszcze znaczenia. Jeszcze więcej rozumie, potrafi pokazać, choć nie potrafi wymówić. Rozumie proste zdania i wykonuje dwustopniowe polecenia. Ach, rośnie mi Bubinka :)

9 komentarzy:

  1. jeszcze hop hop jak skacze i imiona dzadków ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wiedziałam, że czegoś zapomniałam. I jeszcze si (gorące) i jajo i pewnie jeszcze coś ;)

      A tak w ogóle tota Paala, mogłabyś się podpisać a nie tak anonimowo ;)

      Usuń
    2. i jeszcze pimpim (pępek) ;)

      Usuń
  2. mój mały połowy tego nie mówi :(

    OdpowiedzUsuń
  3. a-a - na to bym nie wpadła, że można tak na osiołka wołać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No bo ja ją uczyłam, że osiołek robi ihaaaa ;P A ona po swojemu a-a ;)

      Usuń
  4. mój 21 miesięczniak nie mówi nawet połowy, gratuluje i zapraszam do mnie na konkurs http://bobobebe.pl/blog/2013/06/09/konkurs-z-lovi/

    OdpowiedzUsuń