środa, 27 marca 2013

Przepis na sos pomidorowy (z mięsem mielonym)

Niedawno trafiłam na bloga, na którym była recenzja produktów Gerber DoReMi. Opisany był sosik pomidorowy ze słodką papryką i kurczakiem. Nie czytałam całości, ale jedno zwróciło moją uwagę - skład. Czego się spodziewacie w składzie dania o takiej nazwie? Bo ja z przede wszystkim pomidorów, papryki i kurczaka. A tymczasem czytam: marchew, woda (użyta do przyrządzenia), pomidory 28%, mięso z kurczaka 8%, sok z białych winogron, cebula, papryka czerwona 3%, kukurydza, skrobia kukurydziana, olej roślinny, natka pietruszki, sól. Składniki wymienione w nazwie zajmują zaledwie 39% całego dania. Czy ten sos nie powinien nazywać się sos marchwiowy z pomidorami i dodatkiem kurczaka i papryki?

No to teraz moja alternatywa. Przepis na sos pomidorowy (z mięsem mielonym).

Propozycja dla 2 dorosłych i 1 dziecka.

Składniki:
1 łyżka oliwy z oliwek
1 średnia cebula, drobno posiekana
1-2 ząbki czosnku (albo więcej jak kto lubi), drobno posiekane lub zmiażdżone
500 g mięsa mielonego (opcjonalnie)
400 g pomidorów z puszki, zblendowanych
2 łyżki koncentratu pomidorowego
1 łyżeczka papryki słodkiej mielonej  (można dodać też nieco ostrej, byle nie przesadzić)
1 łyżka suszonej bazylii
1 łyżka oregano
szczypta świeżo zmielonego czarnego pieprzu

Wykonanie:
Rozgrzej oliwę na patelni, wrzuć cebulę i smaż do miękkości. Dodaj czosnek i smaż na wolnym ogniu przez minutę lub dwie. Jeśli robisz sos z mięsem, teraz go dodaj i smaż tak długo, aż mięso nie będzie różowe. Dodaj pomidory, koncentrat pomidorowy i przyprawy. Smaż na wolnym ogniu przez ok. 20 minut (lub, jeśli robisz z mięsem, aż sos zgęstnieje).

Uwagi:
1. Często robię ten sos z mięsem mielonym, ale i bez mięsa może być. Mielone wybieram wołowo-wieprzowe, albo z szynki, rzadko drobiowe. Można też dodać inne mięso, np. pokrojoną w kostkę pierś z kurczaka.
2. Cebulę i czosnek siekam blenderem (bo szybciej). Potem w tym samym naczyniu blenduję też pomidory, więc co jeszcze zostało cebuli i czosnku na ściankach naczynia, to spływa do patelni razem z pomidorami.
3. Zamiast pomidorów z puszki, można dodać świeże, sparzone i obrane ze skóry.
3. Bazylię i oregano dodaję suszone, ale dodanie świeżych z pewnością będzie równie dobre albo i lepsze.
4. Ostatnio z braku czarnego pieprzu dodaję kolorowy, też dobry.
5. Można dodać inne składniki (np. świeżą paprykę) wedle uznania.

Ten sos podaję najczęściej z makaronem (spaghetti, penne, świderki), ale równie dobrze będzie smakował z ryżem lub kaszą. Nada się też do pulpetów albo gołąbków.

Smacznego!

9 komentarzy:

  1. we wszystkich słoikach gerbera jest skrobia kukurydziana fuj :/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja byłam konsekwentna i nigdy nie podałam dziecku słoiczka. Uwielbiam gotować i lubię wiedzieć, co je moje dziecko. Fajny przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja do mojego przepisu na sos do makaronu spaghetti z pomidorami i kurczakiem też dodaję marchewkę i czasem jeszcze fasolkę szparagową. Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, dodajesz, a nie stosujesz jako składnik wiodący. Ja też czasem dodaję np. paprykę albo pieczarki.

      Usuń
  4. Super! Słoiczki to samo zło. Lepiej przyzwyczajać dziecko do normalnego jedzenia.

    OdpowiedzUsuń
  5. a ja dziś mam mielone z sosem brokułowym :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smaka mi narobiłaś. Chyba wypróbuję sos brokułowy kiedyś :)

      Usuń
  6. No składy tych słoiczków to jakaś masakra!

    OdpowiedzUsuń
  7. My niestety słoiczków liznełysmy :( źle mi z tym jak o tym pomyślé :(

    OdpowiedzUsuń